De innovatie barometer
Hele delegaties van de top van het bedrijfsleven maken inspiratiereizen naar Sillicon Valley om te leren van de succesformules. Samenwerkingen met start-ups worden opgezet om mee te liften op hun vernieuwingskracht. En elke manager is vandaag de dag bezig met het stimuleren van innovatie. Want hoe krijg je jouw mensen in beweging voor verandering? Dat kan makkelijker, en vooral gerichter. Namelijk met de Innovatie Barometer. Deze barometer brengt de huidige cultuur voor vernieuwing en creativiteit in kaart. En als je weet waar het knelt, weet je waar je kan verbeteren. En als je weet wat de succesfactoren zijn, weet je hoe je die nog meer kan benutten. Kortom, met de Innovatie Barometer kan je heel gericht aan de slag om de cultuur voor vernieuwing te verbeteren. Zodat mensen blijvend worden geprikkeld om te vernieuwen. Het resultaat: continue innovatie!
Wetenschap onderzoekt creativiteit
Wetenschappers over de hele wereld buigen zich over dit thema. Hoe kom je tot nieuwe ideeën? Welke omstandigheden stimuleren creativiteit? Wat motiveert mensen om buiten de gebaande paden te gaan? En welk type leider zorgt voor vernieuwing in het team? De Innovatie Barometer is dan ook ontwikkeld samen met onze Counsel Creativity dhr. dr. Matthijs Baas van de Universiteit van Amsterdam.
Met hem destilleerden wij uit het brede scala aan wetenschappelijk onderzoek de voorwaarden voor vernieuwing. Zo is bijvoorbeeld gevoel van autonomie cruciaal voor het stimuleren van iemands creativiteit. Kijk maar eens naar je eigen team. Komt de verfrissende input van diegene die alleen maar moet volgen en uitvoeren of van diegene die vrijheid in het werk krijgt? Wil je dat je team gaat vernieuwen? Dan is autonomie een belangrijke eerste stap. Dit kan je vergroten door iemand zelf te laten bepalen hoe het werk wordt ingericht en waar en wanneer er aan een bepaald project wordt gewerkt.
Remmers en stimulansen voor creativiteit
Naast autonomie zijn er nog een aantal andere factoren die creativiteit versterken of juist remmen. Dit uitgebreide arsenaal aan wetenschappelijke inzichten i.c.m. onze praktijkervaring is vertaald naar de Innovatie Barometer. In 30 vragen kom je erachter waar in de organisatie creativiteit wordt gestimuleerd en waar het – vaak onbewust – de kop wordt ingedrukt. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een bepaalde afdeling een groot gevoel van autonomie ervaart, maar dat de interne processen en systemen de ideeën juist remmen. Je kunt je voorstellen dat een eindeloze besluitvorming en regelgeving voor een nieuw initiatief de innovatiekracht van deze afdeling op de lange termijn niet ten goede komt. De Innovatie Barometer meet op dan ook op 3 niveaus: individu, team en organisatie.
Op basis van de Innovatie Barometer innovatieve cultuur versterken
Met de Innovatie Barometer krijg je op een simpele en heldere manier de huidige cultuur voor vernieuwing inzichtelijk. Je weet hoe je het kan vergroten en waar de verbeterkansen liggen. Prikkelt jouw organisatie de mensen om te vernieuwen?
Benieuwd naar de andere factoren? Neem contact op Emilie Vermeer voor meer informatie.