Deel 3: De kracht van proactiviteit
Dit artikel hoort bij een reeks artikelen rondom de resultaten van ons onderzoek naar idee implementatie. Proactiviteit is het uitdagen van de normale gang van zaken door actief het initiatief te nemen om de huidige situatie te verbeteren. In het najaar van 2018 heeft AimAtArt samen met de Universiteit van Amsterdam onderzoek gedaan naar de verschillende factoren die een rol spelen bij het bevorderen van idee implementatie, zo is er gekeken naar de rol van het promoten van ideeën, de diversiteit van interne netwerken en proactiviteit. In dit artikel vertellen we jou graag wat meer over het belang van proactiviteit om idee implementatie te stimuleren en te waarborgen.
Proactief ideeën implementeren
Als mensen hoog scoren op proactiviteit betekent dit dat mensen niet alleen zelfstartend zijn, maar ook doorzetters. Daarnaast zoeken proactieve mensen altijd nieuwe manieren om dingen beter te doen. Proactief gedrag zou in het bijzonder kunnen bijdragen aan het implementeren van nieuwe ideeën. Hiervoor moet je vaak namelijk een paar interne barrières overwinnen, zoals het vinden van de juiste mensen. Daarom hebben we gekeken naar de relatie tussen proactiviteit en idee implementatie. Uit onze resultaten blijkt dat proactiviteit en idee implementatie inderdaad positief gerelateerd zijn. Dit benadrukt het belang van proactiviteit om innovatie van de grond te krijgen. Ander onderzoek laat zien dat proactiviteit ook leidt tot het zoeken van feedback, het ontwikkelen van relaties, flexibel zijn en het om kunnen gaan met snel veranderende situaties. Kortom, een belangrijke eigenschap om in huis te hebben.
Durf, start, doe!
Om nieuwe ideeën geïmplementeerd te krijgen is het dus belangrijk om proactief te zijn. Dus wees niet bang om initiatief te nemen of om te beginnen met een nieuw project. Pak het op en ga rennen met jouw idee! Soms moet je gewoon de stap nemen om te beginnen en dan volgt de rest. Om deze stap makkelijker te maken dienen organisaties proactiviteit te stimuleren en te belonen. Dit kan onder andere via leidinggevenden. Door als manager het goede voorbeeld te geven en collega’s te stimuleren om mee te denken over nieuwe oplossingen kan dit gedrag geactiveerd worden. Bovendien is het belangrijk dat managers dit gedrag belonen door bijvoorbeeld waardering hierover uit te spreken. Vooral in de huidige snel veranderende werkomgeving is het belangrijk dat organisaties flexibel zijn en zichzelf continu verbeteren. Organisaties zouden daarom kunnen overwegen om de nieuwe generatie werknemers te werven en te selecteren op basis van proactiviteit.
Inzicht krijgen in jullie innovatie cultuur?
Wil jij weten hoe het staat met jullie innovatiecultuur? En hoe deze het individu ondersteunt? AimAtArt brengt jullie innovatiecultuur in kaart. Hiervoor kijken we naar drie niveaus: het individu, het team en de organisatie. Voor meer informatie neem contact op met Emilie Vermeer. Interesse in hoe andere factoren bijdragen aan idee implementatie? Lees hier meer weten over de rol van diversiteit en innovatie.
Nieuwsgierig naar de eerdere resultaten?
Dit is het laatste artikel in de drieluik over de bijdrage van idee promotie aan idee implementatie. Lees ook on eerste artikel ideeën implementeren, graag, maar hoe? In ons tweede artikel lees je over het belang van het hebben van een divers netwerk.