Matthijs Baas (UvA) over creativiteit op de werkvloer
AimAtArt werkt intensief samen met Matthijs Baas, universitair docent arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. We spraken met Matthijs over creativiteit bij professionele organisaties, medewerkers motiveren, persoonlijke ontwikkeling en onze samenwerking.
Waarin zie jij de meerwaarde van AimAtArt voor bedrijven?
Het is moeilijk om creativiteit en de manieren om creativiteit op te roepen tastbaar te maken. Dit weet AimAtArt aan de hand van kunst goed te doen. Bovendien is betekenisgeving bij werknemers belangrijk, zeker bij organisatieveranderingen – ook hierin voorziet AimAtArt aan de hand van slim gekozen kunstprojecten. Het is duidelijk dat organisaties als het op het creativiteit en betekenisgeving aankomt veel van kunstenaars kunnen leren. AimAtArt weet op slimme wijze de brug tussen kunst en organisaties te slaan.
Op welke manier vullen jullie elkaar aan?
Waar AimAtArt een brug slaat tussen kunst en organisaties en tastbare handvatten biedt voor creativiteit en betekenisgeving, kan ik als creativiteitsonderzoeker wetenschappelijke inzichten en onderbouwing bieden.
En dan nog over jouw expertise. Jij weet alles van creativiteit in organisaties, wat is de bekendste misvatting?
Wat mij betreft de misvatting dat er een simpele manier is om creatief te worden. Creatief word je niet door lui achterover te hangen en te wachten op een moment van inspiratie. Creatieve ideeën komen door hard werken. Echt creatieve ideeën komen pas waar anderen ophouden. En omdat kennis en expertise de bouwstenen voor creativiteit zijn, zul je je expertise, kennis en vaardigheden moeten blijven verdiepen en verruimen. Creativiteit krijg je niet voor niks.
Welke trends zie jij opkomen op het gebied van creativiteit?
Succesvolle innovaties beginnen bij het bedenken van creatieve ideeën, maar dit is slechts het begin. Juist bij de implementatie van vernieuwende ideeën is veel te winnen: weerstand doorbreken, draagvlak creëren, ideeën testen en vervolmaken voor ze in praktijk worden gebracht. Op deze vlakken zie ik veel mogelijkheden om winst te boeken.
Omdat creativiteit baat heeft bij verschillende perspectieven wordt het steeds belangrijker om bruggen te slaan tussen mensen, disciplines en organisaties. Er komen steeds nieuwe en spannende manieren om dit te bewerkstelligen op. Zoals Tesla, de autofabrikant die het openstellen van eigen kennis belangrijker vindt dan het beschermen ervan.
En als laatste vraag, wat zijn jouw 3 tips voor een creatieve start van het jaar?
* Blijf jezelf en anderen verrassen en zoek actief naar nieuwe perspectieven
* Doe wat je leuk vindt en laat je leiden door positieve stimulans
* Train je mindfulnessvaardigheden door te gaan mediteren
Bekijk de rest van het diverse en innovatieve team van AimAtArt.