ACTIVATIE STRATEGIE
Hoe versterken we de vernieuwingskracht in onze organisatiecultuur?
— AIM
Bij een Nederlands onderdeel van een internationaal service & energiebedrijf waren de strategische thema’s helder. Alleen lukte het niet om de grotere thema’s te concretiseren en collega’s hiervoor te activeren. De plannen kwamen niet van het papier. De organisatie had behoefte aan een andere aanpak, dus werd AimAtArt ingeschakeld. Allereerst om een communiceerbare en gedragen missie, visie, strategie te realiseren. De samenwerking beviel goed en AimAtArt kreeg het vertrouwen om de verdere activering ook te faciliteren.
— ACTION
Holle frasen en termen spreken niemand aan. Digitalisering, duurzaamheid en de klant centraal zijn bij bijna elke organisatie de strategische thema’s. Maar wat betekenen deze voor onze organisatie? Om de strategie meer smoel te geven faciliteerde AimAtArt een traject van 3 maanden met diverse sessies om stap voor stap te werken naar een inspirerend verhaal. Vanuit kunstwerken verbeeldingskracht activeren om abstracte termen te duiden en invoelbaar te maken, met visualisatie en brainstormtools de bestaande strategie verder uitwerken en koppelen aan de missie en visie. De uiteindelijke plannen visueel maken en op een persoonlijke en authentieke manier presenteren aan de rest van het bedrijf.
Dat was de eerste stap. Er lag een communiceerbaar, gedragen en inspirerend verhaal. De samenwerking met AimAtArt beviel goed. Er was een versnelling gemaakt, deelnemers waren echte ambassadeurs van de nieuwe plannen geworden. De missie, visie, strategie was bij deze groep al echt geactiveerd.
Dus samen op naar de volgende fases, de verdere concretisering en activering binnen het bedrijf. Met leidinggevenden leren van filmmakers om een eigen verhaal te vertellen en met storytelling binnen een dag je eigen verhaal pitchen aan de rest. Plannen vertalen naar eigen teams in energieke sessies met concrete acties. Steeds weer uitgedaagd worden om anders te denken, gedachten in beweging brengen en veel betrokkenheid en actiebereidheid!
— RESULTS
“We zijn nog nooit zo ver gekomen in een strategietraject’, was een van de reacties van het strategieteam. Wat een compliment!
Binnen het bedrijf is een cruciale groep ambassadeur van de nieuwe missie, visie, strategie. De verandering is merkbaar in de dagelijkse praktijk. Keuzes worden gemaakt richting de toekomst, leiders zijn rolmodellen en teams werken elke dag een duurzame toekomst. AimAtArt is trots op dit mooie resultaat!