INNOVATION BOOSTER AIRBUS DEFENCE AND SPACE
Hoe initiëren we een nieuwe manier van werken om verschillende markten te kunnen bedienen?
— DOEL
Ruimtevaartbedrijf Airbus Defence and Space heeft te maken met een veranderende markt. De werkzaamheden voor de bestaande institutionele klanten kenmerken zich door ‘proven technology’, lange doorlooptijden en unieke ‘one-off’ hightech. En er zijn nieuwe commerciële klanten. Deze vragen een andere aanpak; snelheid, grote oplage en lage kosten. Om beide markten goed te bedienen is een hele andere manier van werken nodig, daarom werd AimAtArt ingeschakeld:
- Open mindset ervaren
- Buiten de gebaande paden leren denken om innovatie te stimuleren
- Brainstormen over de toekomst van het bedrijf
— AANPAK
Voor de 190 voornamelijk hoogopgeleide technische medewerkers ontwikkelden we een Innovation Booster. Dit brainstormspel hebben we ontwikkelend op wetenschappelijke basis samen met de UvA.
- CEO introduceert het belang van een andere manier van werken en de case voor de brainstorm
- a.d.h.v. het stappenplan van de Innovation Booster brainstormen over nieuwe producten en diensten. Stappen zijn o.a. de blik naar buiten richten met inspiratiekaarten en elkaars ideeën aanvullen en verbeteren
- Prijs voor het meest innovatieve team en de komende tijd assisteert AimAtArt de organisatie met de verdere ontwikkeling van de resultaten
— RESULTAAT
- Ruim 45 originele ideeën voor nieuwe diensten en producten
- Innovatieve mindset gestimuleerd en positieve ervaring met andere manier van denken
- Tools aangeleerd voor effectief brainstormen