IMPLEMENTATIE COMMUNICATIE
Hoe zorgen we ervoor dat het complexe assetmanagement van de hele organisatie wordt en tot leven komt in de praktijk?
Situatie:
Voor de toekomst van onze klant is assetmanagement (AM) van wezenlijk belang. Om het van de grond te krijgen moet iedereen meedoen, van ketenpartners tot data leveranciers. Maar de uitleg en implementatie van AM is complex en vereist een bepaalde manier van kijken. Het dient daarom op een heldere en aansprekende manier te worden geïntroduceerd. Daarom hielp AimAtArt met de totstandkoming van een verhaal dat blijft hangen en aanzet tot een andere manier van werken.
Aanpak:
Allereerst verzamelden we nieuwe perspectieven. We haalden inspiratie van buiten. Daarom werden andere collega’s–buiten eigen afdeling-erbij betrokken. Met een ontwerpteam brachten we de behoeften van de doelgroep in kaart. Op welke manier vertellen we nu over AM? Wat hebben we hierin nog te doen? Hebben we hetzelfde beeld van AM? En zo nee, waarin verschilt dit? Van welke verhalen werden we zelf aangezet tot actie? In de creatiefase die hierop volgden, gingen we echt creëren en ontwerpen. Voorbeelden uit de kunst zorgden voor metaforen en symbolen. Hierdoor durfden we een stapje verder te gaan; er ontstond energie om samen een kunstwerk op de bouwen. We rekten de grenzen op en maakten een beeldverhaal met de eindgebruiker in gedachten. In de laatste stap toetsten we het prototype bij een willekeurig team, scherpten we het verhaal aan en stoomden we het klaar voor gebruik!
Resultaten:
- Een heldere communicatie tool dat AM gemakkelijk laat uitleggen
- Een verhaal inspireert anderen en zet aan het denken
- AM is van heel het bedrijf: gaandeweg ambassadeurs gecreëerd