STRATEGIE ACTIVATIE
Hoe zorgen we voor een inspirerend verhaal dat onze leiders met verve uitdragen en onze 300 medewerkers activeert voor de toekomst?
Situatie:
Het aangestelde strategieteam was al bijna een jaar bezig met een overkoepelend verhaal en bijbehorende strategie voor het bedrijf. Het team kwam niet verder en er was iets nodig om beweging in gang te zetten. Om niet het zoveelste geijkte verhaal te brengen, maar juist voor écht iets anders en vernieuwends te gaan, klopten ze bij AimAtArt aan. Wij stimuleerden hen om op eigen en inspirerende wijze neer te zetten wie ze zijn zodat ze in de volgende fase hun mensen konden motiveren om mee te bewegen.
Aanpak:
Allereerst voeden we de verbeeldingskracht van het strategieteam en directie. Via de as van hedendaagse kunstwerken in de Kunsthal in Rotterdam gingen de luiken open en voegden we nieuwe taal toe aan het bestaande. Samen verkenden zij nieuwe perspectieven voor de eigen organisatie. Zo borrelden er nieuwe termen omhoog en ontstond er een andere, meer eigen taal voor hun verhaal. Vervolgens zorgden we met creatieve werkvormen (brainstorms, vlogs, visualisaties) ervoor dat de abstracte termen concreet werden gemaakt. Een gezamenlijke visie was gevormd en vertaald naar een heldere infographic. In de volgende stap maakten leidinggevenden het verhaal echt eigen. Geïnspireerd door de creativiteit van filmmakers en tentoonstellingsmakers in Eye Filmmuseum maakten ze een eigen storyboard. Hoe bouw je een verhaal op, wat zet je in de ‘spotlight’ en hoe geef je er je eigen draai aan? De persoonlijke missies werden zo verbonden aan het grotere verhaal. Tenslotte hielpen wij de leiders om hun kernteams te activeren. Van alle teams werd een eigen infographic gemaakt. In één klap werd duidelijk hoe alle radartjes zich tot elkaar verhouden. Vanuit dit totaalbeeld zoomden we in op elk team en werd de cruciale slag naar de praktijk gemaakt.
Resultaten:
- Aansprekende en communiceerbare strategie die past bij de organisatie
- Leiders zijn ambassadeurs en actieve uitdragers van het verhaal
- Teams zijn in hun dagelijkse werk aan de slag met de nieuwe strategie