Leiderschap en creativiteit: interview met Roy Sijbom
Roy Sijbom is dé expert op het gebied van leiderschap en creativiteit. Hij promoveerde op dit onderwerp en is nu universitair docent arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. AimAtArt werkt samen met Roy om de laatste onderzoeken over hoe je als leidinggevende creativiteit kunt stimuleren te vertalen naar onze leiderschapsprogramma’s. We spraken uitgebreid met Roy en zetten een aantal leerzame lessen voor je op een rijtje:
In hoeverre heb je als leidinggevende invloed op de creativiteit van je team?
Leidinggevenden vervullen een zeer belangrijke rol als het om creativiteit binnen organisaties gaat. Ze vervullen namelijk een centrale en relatief machtige positie binnen de werkcontext, en kunnen dus signalen afgeven in de werkomgeving die creativiteit stimuleren bij hun medewerkers. Naast deze ‘stimulerende’ rol, hebben leidinggevende ook de taak om creatieve ideeën van medewerkers te ‘evalueren’. Ze moeten dus het kaf van het koren zien te scheiden, en enkel tijd, geld en energie steken in ideeën die in potentie bruikbaar zijn. Kortom, de leidinggevende heeft op meerdere manieren invloed op creativiteit.
Wat zijn kenmerken en/of gedragingen van een leider die creativiteit stimuleert?
Ik ben altijd wat terughoudend om een aantal concrete kenmerken/gedragingen te benoemen omdat dit vaak afhankelijk is van de specifieke situatie en context. Op basis van de beschikbare literatuur zijn er echter wel aantal elementen die consequent gunstige effecten laat zien. Zo blijkt dat het geven van een bepaalde mate van autonomie door de leidinggevende aan medewerkers bevorderend is voor hun creativiteit. Ook de ervaren steun van medewerkers door hun leidinggevenden is bevorderend voor creativiteit van medewerkers. Een laatste kenmerk dat direct bijdraagt aan creativiteit betreft de relatie tussen medewerker en leidinggevende, hoe beter deze relatie, hoe meer creativiteit medewerkers tonen.
En heb je een tip hoe je als leidinggevende creativiteit kan stimuleren?
Zoals gezegd is ondersteuning belangrijk. Het is belangrijk dat medewerkers het gevoel hebben dat ze voldoende ondersteund worden. Als leidinggevende kun je dit doen door de directe communicatie met je medewerkers; geef ze het gevoel dat creativiteit wordt gewaardeerd. Zorg ook dat er duidelijkheid is over de beschikbare middelen om creatieve ideeën te realiseren. Ook niet geheel onbelangrijk, geef feedback aan de medewerker over wat er met hun creatieve ideeën is gedaan. Zeker in het geval er niets meer wordt gedaan, is het goed om dit duidelijk en te communiceren.
Leiderschap en creativiteit concreet maken? Bekijk één van onze voorbeeldcases, zoals de module creativiteit voor managers van Facilicom.