Zo ontdek je de identiteit van jouw organisatie
Organisatie identiteit. Een abstract begrip waar je moeilijk je vinger op kan leggen. Want wat is de identiteit van jullie bedrijf? Over dit thema zijn vele boeken volgeschreven. Hoe ontdek je zelf wat jullie organisatie kenmerkt? Leer kijken als een kunstenaar. Kunstenaars bieden een andere invalshoek op bekende zaken, waardoor je nieuwe dingen gaat ontdekken! Gewoon door goed te kijken: See the unseen.
Observeren kan je leren
Fotograaf Hans Eijkelboom is een prachtig voorbeeld van een echte kijker. Hij heeft zijn beroep gemaakt van observeren. Hij kiest een plek op straat en gaat daar vervolgens 10 tot 20 minuten alleen maar kijken. Wat voor een types lopen hier? Wat voor een kleding dragen ze? En wat zijn de overeenkomsten? Er komt bijna altijd wel een gemeenschappelijke deler uit. Dames in bloemetjes print, stoere skaters met blote basten, capuchons met bontkragen. En zo kan je nog wel uren doorgaan. In het Museum voor Hedendaagse Kunst in Antwerpen (MuHKA) is een hele museumzaal ingericht met reeksen van Eijkelboom. Ik heb er zelf wel eens een middag gespendeerd om alle types te bekijken. Hij heeft veel reeksen in Arnhem gemaakt en daar ben ik toevallig opgegroeid. En ja hoor, tussen de reeks mannen met vissersjasjes spotte ik mijn wiskundeleraar van de middelbare school. Ook hij valt in een reeks met andere mannen, namelijk die van de mannen in vissersjasjes. Na een middag van deze fotoreeksen kijken, kijk je heel anders naar de mensen op straat.
Het gaat Eijkelboom niet om het maken van de mooiste foto’s. Hij is geïntrigeerd door het thema identiteit. Vorm je die zelf of wordt die gevormd door je omgeving? Als je die eindeloze reeksen met dezelfde uiterlijkheden ziet, denk je wat een eenheidsworsten allemaal. Wie heeft er nog een eigen identiteit? Het grappige is, dat hij veel fotografeert in winkelstraten. We gaan shoppen om onze eigen identiteit te versterken. Uiteindelijk onderscheiden we ons juist minder door deze aankopen en vallen we zo in een reeks van Eijkelboom.

Hans Eijkelboom, ´15 nov 1996, Arnhem, NL, 14.45-15.45′(bewerkt)
Doe het zelf: ontdek jullie organisatie identiteit
Door als Eijkelboom te leren kijken, ontdek je van alles! Want in welke reeks pas jij zelf? En wat voor een reeks kan je maken van jouw bedrijf? Als Eijkelboom bij jullie binnenstapt, wat zou hij dan fotograferen? Komen er reeksen met mannen in donkerblauwe pakken met sophisticated dassen uit? Of maakt hij een reeks met jonge mensen in skinny jeans en gympen?
Zoom even uit en kijk als Eijkelboom naar jullie organisatie. Omschrijf aan de hand van vijf punten waar jullie aan te herkennen zijn? Naast kleding, kan je ook denken aan attributen of een houding. Worden jullie vastgelegd in een trotse, zelfverzekerde houding? Of is de blik in jullie ogen bijvoorbeeld meer afwachtend? En wat hebben mensen bij zich? Is dat een broodtrommeltje, een Macbook of een telefoon-headset?
Als je deze punten voor jezelf hebt genoteerd, vraag dan ook aan een collega om dat te doen. Bespreek jullie observaties. Waar zitten de overeenkomsten en waar de verschillen? En wat vertelt deze reeks typeringen over jullie identiteit? Wat kan je afleiden over de cultuur, hoe jullie samenwerken, onderliggende waarden en ga zo maar door? Puur door te observeren kom je heel veel te weten. See the unseen.
Echt leren kijken als Eijkelboom? Tot 7 januari volgend jaar presenteert het Fotomuseum Den Haag een overzichtstentoonstelling met zijn werk. Neem contact op met Emilie Vermeer voor meer informatie.